פרק 28 – הגמדים מקשקשים
על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.
לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):
[audio:http://pod.icast.co.il/bdbc245b-667f-48aa-82d8-abb7093577bf.icast.mp3]
מאזינים חדשים יקרים! זהו לא פרק סטנדרטי. שתדעו.
עדכון: יותם העלה הקלטה מלאה של כל המשחק עליו אנחנו מדברים בהמשך. תודה יותם!
1:11 אורי נהנה ממשחק ה-X-COM
X-COM הוא משחק אסטרטגיה\טקטיקה-בתורות, שבו מנהלים ארגון שמנסה להיאבק בפלישה חייזרית מסתורית. לאחרונה הוא עבר חידוש מוצלח, והנה פרק של הפודקאסט גיימפוד שבו הזמינו אותי כדי שנציג את המשחק ונדבר בהרחבה על החידוש.
הנה דוגמת משחק בוידאו, של המשחק החדש. בגדול, המשחק מחולק לשני חלקים: ניהול הבסיס והארגון כולו (אסטרטגיה), וירידה לשטח כדי להילחם בחייזרים קטלניים המגיחים מבין הצללים (טקטיקה בתורות).
כאן אפשר לקרוא את "איך נפלו גיבורים", תיעוד חי (בשעתו) של משחק X-COM שלם, ויש שיגידו, באופן היתולי.
עולמות פראיים
Roll20
בפרק 8 דיברנו על משחק אינטרנטי, וכבר אז אורי הביע עניין לגבי סגנון המשחק.
7:38 מתקבל הרושם שהפרקים שלנו עובדים
המשחק נוזם (נעשה יזום. deal with it) בזכות פרק 26, לחזור למעגל המשחקים, שעורר עניין בקרב כמה חבר'ה, והוחלט לארגן משחק היכרות.
אורי הצטרף ללארפ 9, ונראה שהפרק הקודם שלנו הצליח לפתות עוד כמה אנשים.
8:48 חוזרים למשחק של אתמול
על ההבדל בין X-COM כחד"פ למערכה מתמשכת: כבר כתבתי כאן פעם או פעמיים על משחק האקס-קום המתמשך שאני מתכנן.
מפות במשחקים טקטיים FTW!
היעדר מפות בקטעים דרמטיים סינמטיים FTW!
אורי מספר על מבחן "אני משתין לו על הראש", ונותן את הרקע ההכרחי כל כך. אבל זה יופי של מבחן.
מהצד שלי כמנחה, הכנסתי דברים שאפשר יהיה להשתין עליהם (…אתם מבינים למה אני מתכוון) כדי להראות את ההבדל בסוגי הדברים שאפשר לעשות בין משחק מחשב למשחק תפקידים שמתרחשים באותו עולם ואווירה.
אם מישהו רוצה לראות מה בעצם מקבלים עבור מנוי ב-Roll20.
18:43 יש ואנור
בקצרה: ראוי לשלם על בידור מעולה.
ואנור יצא, יאי! כשאסיים להעלות את הפרק הזה, אעבור לעבוד על דפי הדמות, שיהיו זמינים להורדה מהאתר.
כל השיטה של Dungeon World.
אח שלי!
20:49 העמדה זה חשוב יותר מכפי שאתם חושבים
תחרות ה-one page dungeon, והמבוך שלי, עם איור של אביב, שהיה אחד הזוכים.
הנה דוגמא למקצת מההערות שיואב שלח לגבי העיצוב של הדף (הגרסה הסופית, כמובן, כבר כוללת את כל הרביזיות האלו, וגם מאוחרות יותר). הן בטח נראות שוליות או קטנוניות לחלקכם – ולכן זה עוד יותר מדהים שאחרי שעושים את כל השינויים, הדף נראה אחרת לגמרי, וטוב בהרבה. אני לא מגזים כשאני אומר שבלי הערות העיצוב האלו סיכויי הניצחון של המבוך היה יורד משמעותית (ועוד יותר אם לא היתה לי מפה מקצועית שעשתה אביב – שוב, חשיבותם של עיצוב וגרפיקה).
1. המסגרת – הרווח בין המסגרת לשוליים העליונים-תחתונים של הדף צריך להיות שווה לרווח שבין המסגרת לשוליים השמאליים-ימניים של הדף.
2. כשהמסגרת למעלה תסתיים גבוה יותר – תעשה שהמפה תהיה צמודה למסגרת, ולא תחרוג ממנה.
3. נסה לעשות את כל הקווים זהים: המסגרת, הקו התוחם והמסגרת של המפה. אותו צבע, אותו עובי.
4. העמודה האמצעית – צריכה להיות באותו הרוחב של המפה. במיוחד שהדופן השמאלית שלה תתיישר עם הדופן השמאלית של המפה.
5. כותרת גדולה יותר. בלי להסס – גדולה. ולא כתומה, אלא חומה. אם אתה רוצה, אפשר להשאיר בה גרדיאנט עדין, אבל בתכלס – גרדיאנט זה לחלשים. נסה לקחת את הצבע החום שהשתמשת בשביל הלינקים ולשים בכותרת. צמצום בצבעים זה לחזקים.
22:30 פאנל מבוכים ודרקונים בדרקוניקון
כאן אפשר לראות את כל הפאנל.
אנחנו אוהבים שהתחביב מגשר על פערים והבדלים.
הכל בעולם שרירותי. Deal with it.
World of Darkness.
בעיית המשבצות.
31:42 אנחנו לא פונים מספיק לשחקנים?
להערכתי בערך שליש מהתוכן שלנו בפרקים – שאינם מיילים של מאזינים, שהם כולם שאלות הנחייה – מתאים לשחקנים.
11 דרכים להיות שחקן טוב יותר.
יש לכם נושאים לשחקנים? שאלות כשחקנים? פתרונות שמצאתם לשאלות כשחקנים? מעולה, שלחו לנו.
35:28 טרוניה על העמדה
Tomb of Horrors המקורית – לא טובה.
הכשל הלוגי Presentism.
מבנה ההרפתקאות של מירוצללים הוא אחלה.
עימוד, ועיצוב גרפי בכלל, ועיצוב בכלל בכלל, חשוב יותר מכפי שאתם חושבים. זו איזו תכונה אינהרנטית של עיצוב – מאחר ועיצוב טוב, הוא כזה שלא מבחינים בו. כי עיצוב שעושה את עבודתו, הוא כזה שמבטיח שהתוכן בא לידי ביטוי במלואו, ללא שום הפרעה סביבתית.
אורי בדיוק סיים עם הצילומים ברועה האחרון.
מה בעצם עושה עורך משחקים? עורך, תוך כדי מודעות לפן המשחקי. בעיקר דברים שאתה, יוצר מתחיל, בכלל לא מודע אליהם עדיין.
אבל זו רק ההתחלה, יוצר מתחיל – אתה גם לא מודע למגוון רחב של דברים גרפיים שצריך לחשוב עליהם, וגם למגוון של פרטים ברמת השיווק וההפקה.
בקצרה, אם אתה רוצה מוצר מקצועי, כדאי לגשת לבעלי מקצוע, ובהקדם.
להרפתקאות מוכנות יש פורמט משלהן (כמו לכל מוצר תוכן). בעתיד כנראה נכנס לזה יותר לעומק.
בואנור שמנו תמונות, וגם תת-כותרות, בסידור ובסגנון כזה, שמטרתן העיקרית היא לתפוס את העין למדפדף המזדמן, כי זה שיקול חשוב להפתיע.
46:36 עתיד הפודקאסט לאן?!
בערך לאותו מקום.
אבל הנה טעימה מהנושאים שאנחנו מתכננים לעתיד, רובם בזכות מיילים שקיבלנו בנושא: טרגדיה, כתיבת ועימוד הרפתקאות מוכנות וספרי משחק בכלל, TPK, להסביר מה זה לעזאזל סימולציה ונראטיב שאנחנו כל הזמן אומרים, וכו'.
עותק דיגיטלי ב-60 ש"ח, 25% הנחה על שיתוף ברשתות חברתיות.
https://sellfy.com/p/CKmQ
עותק מודפס ב-99 ש"ח ישירות דרך הפונדק הוצאה לאור או בחנויות המובחרות.
http://vanor.co.il/products/retail-51
הספר משוחרר תחת CC-BY-NC
למעשה, מבחינתי המשחק נוזם (אני זורם על המילה הזאת) בפרק 8, כשדיברת על משחקים אינטרנטיים ואני חשבתי לעצמי ש"היי, זה יכול לעבוד…"
כן, בהחלט – שם שורשיו. אבל הגרסה הסופית, זו שממש התרחשה, וספציפית עם יותם, באה לידי קיום (למיטב זכרוני) בגלל שאתה או יותם העלתם את זה שוב בטוויטר לפני שבוע-שבועיים, או משהו כזה.
כן, זה מה שהעביר את זה מ"אנחנו צריכים לקבוע כזה מתישהו" ל"אז… סופ"ש הקרוב?".