פרק 14 – ואנור, משחק תפקידים ישראלי
על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט!
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.
[audio:http://pod.icast.co.il/33fd5096-38bc-4f6b-9e46-c629c410ff8f.icast.mp3]
בתוכנית הפעם:
אורח: אביב מנוח, אייסל, והאיש שמאחורי ואנור, ספר משחק תפקידים ישראלי חדש שעובר עכשיו מימון המונים ועתיד לצאת בקיץ הקרוב. גילוי נאות: אני העורך של הספר.
לנוחיותכם, הפרק מחולק לשני חלקים, קפצו למה שמעניין אתכם: דיבור על תהליך היצירה של ואנור, והצגת שיטת המשחק.
חלק א': איך נוצר ואנור
00:33
ארבעה-עשר, כןכן, אני יודע.
1:38 קצת רקע
מיהו אביב, מאיפה הוא בא. יש קצת רעש רקע אצל אביב, כןכן, אני יודע.
איך ואנור נולד: בפורום העז הכאוטית (ז"ל) במשחק פורום של מלחמת אלים, ומשם התפתח העולם והתגבש.
3:40 מהו בעצם המוצר ואנור
ובכן, זה ספר משחק תפקידים. בחלקו הראשון הוא כולל רשומון על העולם, עם דגש על קרסי הרפתקאות ועלילה. בכל תיאור על העולם יש משהו מעניין מבחינת השחקנים, משהו לעשות.
חציו השני הוא תרגום של שיטת Dungeon World, עולם המבוך, שאפשר לקרוא באופן חופשי כאן (משוחררת תחת Creative Commons)
הספר הוא משחק שעומד בפני עצמו, שכולל גם עולם, גם כללים, וגם הסבר שמיועד למנחים ושחקנים חדשים לגמרי לתחום.
6:08 הקהל העיקרי הוא שחקנים חדשים
כי קהל שחקני התפקידים אינו בדיוק כוח קניה גדול.
7:18 המילה טכנומאגיה נאמרה
אורי מנחש מה זה אומר, אביב מסביר לו: טכנולוגיה עם מאגיה, כדוגמת גולם המלחמה האנארי, שמשתמש באבני חן קסומות מודולריות שמוטמעות בו.
הפן הטכנומאגי של ואנור התפתח בפורום הפונדק לפני כחמש שנים, דרך תיאורי מכונות, המצאת מקצועות, ויצירת מכשירים מבוססי קסם, שהפכו, כמובן, לאוצרות שממתינים להרפתקנים שמסתובבים בעולם.
אורי כבר החליט לשחק חפצאי שמחליף בין אבנים קסומות בשביל השפעות שונות.
9:21 תהליך היצירה
זה לא התחיל בלשבת ולכתוב ברצף במשך שבועות. אני לא חושב שמשהו מתחיל ככה. במקום זאת, ואנור התחיל בהחלטה להוציא משהו לאור, באוגוסט האחרון.
אנשים לא יקנו סתם עולם מערכה, צריך להוסיף שיטה. במקור אביב חשב להוציא בפאת'פיינדר, אבל אז החליט שהוא רוצה לתת מוצר שלם, שגם מתאים לשחקנים חדשים, אז משהו שדומה למבוכים ודרקונים אבל לא בדיוק. ואז צצה עולם המבוך.
כבר מההתחלה נכתבו גם יומני עבודה, הנה הראשון.
קבוצת הביקורת של ואנור: חגי גומפרט, איתמר וייסברג, בן שלום, נועם קמחי, דניאל רוזנברג, עומר גולן-יואל
אגב, בקרוב תהיה גם קבוצת בטא, זמינה לכל מי שישתתף במימון מרמת ההרפתקן ומעלה.
12:36 מה הפריע בתהליך ההוצאה לאור
בהתחלה התכוון להוציא רק כמוצר דיגיטלי, כדי לחסוך את כאב הראש של הדפסה. אבל יש בעיה בלהוציא מוצר דיגיטלי בארץ, הקהל לאו דווקא מכיר או מתעניין, וקהל היעד העיקרי – אנשים חדשים לגמרי – לאו דווקא מודעים לאפשרות של רכישת ספר דיגיטלי, וכנראה לא רואים בו משהו לגיטימי.
הפונדק הוצאה לאור עוזרים להוציא מהדורה מודפסת.
העמותה נתנה 1000 ש"ח כמענק אחרי שואנור זכה במכרז שהציעה לפרויקטים בתחום פיתוח משחקי תפקידים בארץ.
אנשי מקצוע עולים הרבה, לכן גם נעשה קמפיין מימון ההמונים, להביא את הספר לרמה גבוהה וללטש עד שיבהק.
17:32 דברים שלומדים בתהליך
עם הזמן לומדים שיש הרבה דברים שצריך לחשוב עליהם, שלא ידעת שקיימים.
יש רמות שונות של איורים: החל מאלו שמוזמנים במיוחד ועולים הרבה כסף, ועד לזולים אך גנריים שניתן למצוא באתרי PDF-ים.
להרים ולתחזק קבוצת ביקורת כדי לוודא את איכות התרגום.
סגנון הטקסט, ה-"קול", האם לעשות בגוף שני או שלישי.
21:80
הבטחה לפרק בונוס – יצירת דמות בשיטה, את הגמד המכשף של אורי (רובי בן ספיר), כדי להראות איך היא עובדת.
בדומה לפרק בונוס אחר שאני מתכנן, הסבר על שיטת מלחמת הכוכבים שציינתי מספר רב של פעמים אך מעולם לא ממש פרטתי איך היא עובדת. והנה התחייבתי לעוד אחד.
חלק שני: על שיטת עולם המבוך
21:45 על שיטת עולם המבוך
שיטה חדשה יחסית, מ-2011, אבל כבר זוכה לכבוד ופרסום. הנה האתר שלה, והנה שוב היא עצמה. הספר עצמו יצא רק בדצמבר, אחרי שעבר קיקסטרטר מוצלח מאוד.
לא ציינו בפרק, אבל היא במקור מבוססת על Apocalypse World.
עולם המבוך ומו"ד מספרות את אותו סיפור: על הרפתקנים בעולם פנטזיה, שנלחמים במפלצות ומשיגים אוצרות. אבל בזמן שבמו"ד אתה מקבל חוקי סימולציה (איך העולם עובד) בעולם המבוך אתה מקבל חוקי נראטיב (איך לעזור לך לפתח סיפור). זה לא פלצני כמו שזה נשמע.
ישנם מקצועות, לכל אחד מהלכים יחודיים שמאפיינים אותו – המכשף יודע דברים נסתרים ומטיל לחשים, הלוחם ממש קשוח, הכוהן זוכה לעזרת האלים – שעוזרים לפתור את השאלה "מה קורה עכשיו?". מהלך הוא בסך הכל גלגול 2ק6 + תכונה, בניסיון לעבור את 10, עם סיכויים לסיבוכים מעניינים.
להסברים נוספים על השיטה, ראו גם את הפרטים שחגי ואביב כבר כתבו.
זה קצת כאילו מישהו עבר על Tvtropes והפך את החוקים שקודדו שם, לאופן בו סיפורים מתפתחים, לכדי חוקי משחק.
26:52 פרק המנחה
החוקים מספקים כלים גם למנחה, בקנה מידה של בניית עולם (איך ישובים מתפתחים באופן שיעשה סיפור מעניין) ופיתוח סיפור ("חזיתות" שעוברות שינויים ועושות בלגן לשחקנים), מבלי להיות מסובכים בעצמם.
אורי מציין שזה בעצם איך שהוא היה פועל אינטואטיבית, השיטה פשוט נותנת שמות והגדרות כך שגם מנחים חדשים יכולים ללמוד מאפס.
יש גם פרק יעודי לפגישה הראשונה, לוקח את השחקנים ביד מבלי להתייחס אליך כמטומטם.
29:20 מפלצות ללא תכונות
לכל מפלצת יש קובית נזק ונקודות פגיעה, ופחות או יותר זהו.
לכל מפלצת יש יצר: זה מה שהיא מנסה לעשות, ככה משחקים אותה. משהו פשוט, המנחה כבר יפתח איך היא משיגה את זה. זומבי, למשל, רוצה braaaaaaiiinnnss…
אופיין של המפלצות, וכיצד המפגש איתן אמור "להרגיש" מוסבר באמצעות התגיות שלהן. למשל, אחת התגיות של הדרקון היא "הרסני", אז מפגש איתו אמור לכלול דברים כמו איברים קטועים, תקרת מערה מתמוטטת, וכו' – כל מה שמרגיש למנחה מתאים. תגית אחרת שלו היא "תבוני", כך שזוהי מפלצת שעשויה לפתור דברים באופן ערמומי, או אולי פתוחה למשא ומתן. התגית היא פשוט כלי מנחה, עבור, ובכן, המנחה.
כל היכולות המיוחדות של היצור ניתנות בשורת תיאור כל אחת, ללא נתונים משחקיים. למשל אנקהג משפריץ חומצה. מה זה בדיוק יעשה מבחינה מכאנית? את הנזק הקבוע שלו, בתור התחלה. מה עוד? תלוי במצב בסיפור וכנראה שגם בגלגולים של השחקנים – הלוחם עשוי לקפוץ בדרך הסילון כדי להגן על המכשף, עם מהלך "מגננה", ולקבל גלגול נמוך, מה שאומר שהמגן שלו מושמד מהחומצה.
31:54 עצות ליוצרים עצמאיים
אין לנו בארץ הרבה אנשי מקצוע בתחום משחקי התפקידים: מאיירי פנטזיה, קרטוגרפים (למפות), עימוד שמשלב בין הדרכה לנוחות, עריכה משחקית, עיצוב גרפי משחקי, ועוד. לא קל למצוא אותם.
אביב ממליץ שלא לשמור בסוד על הפרויקט שלכם. תהיו פתוחים, תבקשו עצות, תראו מה אתם עושים. רק ככה תגיעו לעוד אנשים, ואי אפשר לעשות את זה בלעדיהם. בנוסף, זה יוצר ציפיה אצל הקהל, ובכך זה דוחק בכם בחזרה לעבוד ולהוציא את המוצר.
34:37 סיום ותודות
המערכה לעצמאות ואנור – השקיעו והשפיעו! או קבלו עותק דיגיטלי של ואנור, או מודפס, או מה שאתם רוצים, יש כל מני אפשרויות שם בצד.
היום גם עלה תוכן העניינים הצפוי לספר, כדי להבהיר מה בעצם יש בו.
…ולבסוף, עוד איזו מילה על עלפים.
נוצר לי רושם לפיו השיטה הזו "מזמינה מדי", נוחה מדי, ככה ששחקן שיתחיל ממנה דווקא יהנה פחות משיטות אחרות בהמשך .האם הייתם מסכימים עם הרושם הזה?
אולי אני לא מבין מהו הרושם הספציפי (מה זה בעצם, נוח מדי?), אבל לא, אני ממש לא חושב כך. אני חושב שהשיטה שבה אתה מתחיל היא בהחלט חשובה, כן, ודווקא זו אחת הסיבות שאני מרוצה מעולם המבוך. היא מחנכת למשחק "נכון". היא מציגה הרבה קונספטים ששחקנים שמתחילים בשיטות כמו מו"ד צריכים שנים כדי להפנים, ועושה זאת באופן טבעי וזורם.
יש דבר כבר שיטה נוחה מידי?
האם יש רף מסוים של "קושי" ששיטה צריכה לעמוד בה?
בין הסיבות שאני מתחבר מאד לעולם המבוך היא שהמשחק מאד פתוח וגמיש, מאפשר חופש פעולה לשחקנים.
בתור שחקן מתחיל, אומנם נדהמתי מהאושר שהציעו ספרי המשחק הראשונים שקראתי, אבל תמיד רציתי לעשות דברים בדרך שלי. ועולם המבוך מעודד בדיוק סוג כזה של משחק.
כשאני חושב על הילד בן ה-13 שיקח את הספר לידיים ויתחיל לדמיין את ואנור שלו (בוא נודה בזה, ברגע שהמערכה יוצאת לאור, העולם כבר לא שייך לי. הוא שייך לקוראים ולשחקנים) אני רוצה שהוא יוכל לעשות עם המשחק מה שהוא והחברים שלו רוצים. מה שמגניב להם. מה שמגרה להם את הדמיון.
בפרק המפלצות למשל, ספר המשחק של עולם המבוך מכיל קטע שלם על יצירת מפלצות חדשות וכפי שאמרנו בפרק, המסגרת של "מפלצת" במשחק היא כל כך פשוטה, שכל קבוצה יכולה לברוא יש-מאין את היצורים המגניבים שלה מאד בקלות, בלי לדאוג מ"שבירת" המשחק, דבר שבמו"ד 3.5 למשל יכול לקחת הרבה מאד זמן ללמוד.
בנוסף, יש פרק (שלא נכנס כרגע לספר, אבל אני מתכנן לשחרר כהרחבת רשת) שנקרא "לפצח את עולם המבוך" ומכיל מידע על כתיבת מהלכים חדשים, מקצועות חדשים, מקצועות מורחבים (רעיון קצת דומה למקצועות יוקרה במו"ד) ורעיונות נוספים. אלו דברים שיוצרי המשחק חשבו עליהם מראש – המשחק הוא לא שלהם, המשחק הוא של השחקנים. וכל קבוצה צריכה ויכולה לעשות איתו מה שהיא רוצה.