פרק 17 – כשהשחקנים נכשלים או מצליחים מדי
על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט!
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.
[audio:http://pod.icast.co.il/49172638-be8b-4095-9f11-4f734cb12539.icast.mp3]
בתוכנית הפעם:
מכתב מאור בן אבו, שמתרגז על כך שלפעמים השחקנים מוציאים 1 טבעי באיום ולא מצליחים להוציא מידע חשוב, ומצד שני, לפעמים מגלגלים ממש גבוה דווקא בקטעים בהם הוא מתכנן שהם יכשלו.
1:40 תפקידן של הקוביות
אורי חי בשביל 1 טבעי ו-20 טבעי. או במילים אחרות, כישלון חמור והצלחה מסחררת.
הבעיה של אור היא, שההצלחה והכישלון מגיעים ברגע "לא מתאים" עבורו. כאילו הקוביות שולטות לו בסיפור.
אורי מזכיר שרבים נוטים לחשוב שמשחק תפקידים הוא סיפור שנוצר בידי השחקנים והמנחה, אבל למעשה, הקוביות – האלמנט האקראי – גם הן משתתפות בסיפור.
אורי מקבל את התוצאה, ומפרש אותה באופן שמשנה את הסיפור – אם התוצאה נמוכה, אז בעצם ג'וני אצבעות הוא קשוח בהרבה מכפי שחשבתם ולא נכנע בקלות לאיום.
שחקנים ומנחים רבים רואים את הקוביות כסוג של "רק מזל", אלמנט של הסימולציה, לא של הסיפור. כשיוצאת תוצאה "לא הגיונית", הם לא יודעים לפרש אותה.
אורי מציין שבננה היא חלק מהסימולציה, ולפעמים מחליקים עליה. זה בהחלט מזל.
6:25 לא כל על דבר צריך לגלגל
אם בתוצאה של כישלון הסיפור לא מתקדם – לא צריך לגלגל מלכתחילה.
ובכל מקרה, גלגול צריך להתרחש רק אם כישלון יהיה מעניין. אחרת, אפשר להשתמש בהערכה של המנחה והשחקנים לגבי ההצלחה, לפי הנתונים של הדמויות ומה שידוע על העולם.
7:40 לגלגל כדי להצליח יותר
אורי מציע לשנות את הסקאלה – אתה מצליח להוציא את המידע בכל מקרה, אבל אם גם תצליח בגלגול, תוציא מידע נוסף. ה-"הצלחה" שאנחנו בודקים היא האם השגת מעל ומעבר למידע הבסיסי, אותו בטוח השגת.
8:45 מקרים בהם אין סיבה לגלגל
למה לגלגל כדי לשבור את הדלת? רק אם יש סיכוי למשהו מעניין – אתה באמצע קרב, או שיש קרב שמחכה מהצד השני. אחרת, אם אתה מספיק חזק פשוט הצלחת, לא צריך לגלגל. אורי מציע לגלגל בכל זאת, אבל לא בשביל לבדוק הצלחה, אלא כדי לבדוק כמה זמן לקח או האם נפצעת.
גלגול הוא אלמנט של מתח. אם לא צריך להיות מתח, לא צריך גלגול.
10:52 אפשרות חלופית שאני לא תומך בה
אז אל תעשו אותה. לתת תוספים רציניים, 10+ ולא 2+, על האופן בו השחקן מתאר את הפעולה, על מנת שאפילו תוצאה נמוכה תאפשר לו לעבור את דירוג הקושי.
12:00 המוטו של אורי
לעיתים דברים לא משתבשים בצורה נוראית, לעיתים הם מצליחים בצורה נוראית.
עצם זה שמה שניסית לעשות לא עבד, אין זה אומר שלא קרו תוצאות מרחיקות לכת. אפילו אם נכשלת באופן חמור, ולא השגת את מה שרצית איך שרצית, אולי השגת משהו אחר – ובכל מקרה, משהו מעניין קרה.
13:35 כישלון הוא הזדמנות
אם מראש מגלגלים רק כשכישלון הוא מעניין, אז בהכרח, בכל פעם שיצא כישלון – יקרה משהו מעניין. ולכן כישלון הוא לא דבר רע, הוא פשוט נתיב אחר לסיפור.
14:10 הצלחה "רבה מדי" היא הזדמנות
בדיוק באותו אופן. אם בגלל הקוביות השחקנים הצליחו איפה שלא ציפית, הרי שזה לא שונה מכך שנכשלו איפה שלא ציפית שיכשלו. כל שצריך לעשות הוא למצוא איפה יש כאן הזדמנות להתקדם לאיפשהו – ולתפוס אותה.
אני מהלל קצת את עולם המבוך. לא בפעם האחרונה.
16:00 איך מטפלים ב-"בעיה" של הצלחה רבה מדי בקרבות
כמה רעיונות:
1. אם זה מרגיש נכון, למשל אחרי תקופה ארוכה של קשיים ומפלות והגיע הזמן לעילוי – לזרום איתם, זהו רגע תהילה, לעודד אותם, לתת להם את ההישג. אולי אפילו להגדיל את האוצר הצפוי, או להעצים את המפלה של האויבים.
2. אם מבחינתך הקרב הזה צריך להיות מאתגר, הגדל אותו, או הוסף שלבים נוספים.
3. אם אתה רוצה שיכשלו בכל זאת, כי אין לך כרגע רעיון איך לפתח את ההצלחה הזו ואתה דווקא רואה דברים מעניינים בכישלון, עשה שיכשלו בגלל מישהו אחר, אותו ישנאו שנאת מוות מאותו רגע.
25:30 מיומנויות קבועות
במקום לגלגל תפיסה כל פעם מחדש, התפיסה הקבועה מאפשרת לבטא את יכולותיה של הדמות מבלי לגלגל כל הזמן.
26:30 סימולציה מול נראטיב, שוב
כבר דיברנו על הנושא של גלגול קוביות וסימולציה – האם לגלגל בגלוי או בהחבא.
אם אתה משחק סימולציה, תכנן לסימולציה. במקום לתכנן תהפוכות עלילתיות ספציפיות ("השחקנים יתפסו בידי הדמויות" – זה לאו דווקא באמת יקרה), תכנן קווים מצטלבים.
28:30 העיקר שיקרה משהו מעניין
כאשר תוצאות הקוביה יהפכו את המשחק ללא מעניין – זה הזמן להיכנס ולהפוך אותו למעניין.
כאשר השחקן מרגיש שהדמות שלו לא משפיעה על העולם – זה הזמן להכניס משקל לתוצאה, לגרום להשפעה כלשהי, ולו שלילית.
אנחנו משחקים כדי שהשחקנים ישפיעו על העולם!
אני מהלל את Edge of the Empire כהרגלי. בקרוב יגיע פרק היכרות שיציג את השיטה, אגב.
אני מהלל עוד קצת גם את עולם המבוך, כי היא אומרת בדיוק את זה כאחד מעמודי התווך החשובים ביותר למנחה.
32:00 כישלון חמור בסיום הפרק
תודה לאור על המכתב! כל אחד מוזמן לשלוח לנו, בכתובת המייל הקסומה.
שתפו את הפרק הזה בפייסבוק! למען ידעו גם אחרים שאתם מאזינים לפודקאט על משחקי תפקידים. וגם, שיש דבר כזה.
33:13 אחרית-פרק
אורי חולק סיפור אישי קשה, על נבל-על שאמור היה להימלט וחוסל בגלל תוצאות גבוהות בקוביה, והתוצאות המצוינות של אותה הצלחה "טובה מדי".
0 Comments on “פרק 17 – כשהשחקנים נכשלים או מצליחים מדי”