פרק 24 – גיבורי על! חלק ב'
על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט! או עמוד הגוגל+ שלנו!
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.
[audio:http://pod.icast.co.il/efa56382-e193-414d-a0a8-bb46f42b10a8.icast.mp3]
הנושא הפעם:
סקירה ויישום: גיבורי על! במה שצפוי להיות הראשון מתוך סדרה של פרקים בהם נסקור, ואז ניישם, ז'אנרים ועולמות שונים, אביב אור ואנוכי מדברים על ז'אנר הקרוב לליבנו, גיבורי על. לא רק שאורי היה עסוק מדי (ולכן עשינו את הפרק הזה), היעדרותו גם הביאה לכך שברברנו ללא הפסקה, מה שהביא אותנו לחלק את הפרק לשניים. הנה הפרק משבוע שעבר.
הפעם נדבר על יישום של Tropes, מוסכמויות קלאסיות מהז'אנר, במשחק שלכם.
0:55 זהות סודית
למה בעצם צריך זהות סודית?
להפנות זהות סודית כלפי החבורה – יכול לעבוד. אולי. אבל זה טריקי, ואני לא בטוח כמה כבר משיגים מזה, ואם זה שווה את המאמץ.
3:00 סיבוכים
אחת הדרכים להתמודד עם זהות סודית, מבחינה מכאנית. אבל זה גם הרבה מעבר לכך.
עשה משהו שלילי לדמות, ובתמורה קבל נקודת עלילה. אתה סובל מקשיים בגלל הזהות הסודית? קבל נקודת עלילה. הנבל הראשי בורח בגלל שאתה חייב לחלץ את הילדים מהאוטובוס, לא מסוגל לראות ילד נפגע? קבל נקודת עלילה.
בדרך כלל משתמשים בנקודות עלילה כדי להפעיל סטאנטים, בעיקר שימושים מיוחדים בכוחות.
ב-City of Heroes נתנו "השראה", כבונוס חד פעמי.
אביב מציינת שיש כאן היגיון דרמטי – אתה מקשה על הדמות, עד שהיא מגיעה למקום בו היא מתאמצת יותר. להציל את גוון סטייסי זה הרבה יותר חשוב מסתם להילחם באיזה נבל יומי, אז ספיידי יתאמץ במיוחד כדי להציל אותה.
DNPC – הדב"ש שתלוי בך. מישהו שבעיקר מסבך לך את החיים.
האם הקריפוטנייט הוא סיבוך? תלוי בשיטה, אפשר ליישם את זה מכאנית בכמה דרכים. למשל, גם סתם בתור "חיסרון", כמו רגישות לאש או משהו.
8:50 ציוד ותגמול
בשיטות רבות, להשיג ציוד זה כיף, זה חלק מהפרסים שאתה רוצה להשיג. זהו ה-Loot.
אבל בז'אנר גיבורי העל, ציוד מגיע רק בשתי צורות, ואף אחת מהן אינה Loot:
1. חפץ אישי שרלוונטי לכוחות, למשל הפטיש של ת'ור. בלי זה – הגיבור לא שלם. זה חלק מהכוחות שלו, זה פשוט בא בצורת ציוד.
2. טריק עלילתי חד פעמי, מכשיר שמשתמשים בו פעם אחת, לצרכים עלילתיים. ובדרך כלל לא תראו אותו שוב.
אז מה כן נותנים כפרס? נקודות עלילה, השראה, כמו שכבר אמרנו. אבל באופן כללי כדאי לשים דגש על פרסים א-מטריאליים. איפשהו, עצם השלמת המשימה בהצלחה היא פרס. קידום סיפור אישי של הדמות, ומקומה בעולם, זה פרס.
פנטזיית כוח.
בעיקר כדאי לזכור שציוד אינו הפרס "ברירת המחדל" בכל משחק תפקידים, כזה שחייבים למצוא לו תחליף. למעשה, הוא משרת כפרס רק במשחקים ששמים דגש על מספרים, התגברות על אתגר וצבירת כוח, כי הם מעודדים אותך להיות יותר יעיל ויותר משפיע, וזה אומר שעליך להשיג מספרים גדולים יותר באמצעות ציוד.
12:55 קידום ופיתוח הדמות
כמו שאמרנו בחלק הקודם, הדבר הראשון שצריך לעשות זה להחליט על רמת העוצמה של המערכה. אלא אם קורה משהו קיצוני, ורק אם הסכמנו על כך כולנו, היא נשארת קבועה. אז בעצם אין שיפור ברמת הכוח של הדמויות – שוב, כמו בקומיקס. ספיידי לא נעשה חזק יותר עם הזמן.
ראשית, אפשר פשוט לשחק ללא שיפור מכאני כלל.
שנית, אפשר להשחיז כוחות. טריק מיוחד שדרש ממך מקודם סטאנט, נחשב עכשיו למשהו שאתה יכול לעשות על בסיס קבוע. גם זה היה ב-CoH.
שלישית, להתרחב לרוחב במקום לגובה. לקבל עוד יכולות, שנובעות מהנוכחיות, אולי ואריאנטים עליהן (ספיידי מפתח סוג חדש של קורים, דביקים הרבה יותר מהרגיל, אבל קשה יותר להשתמש בהם), או להרחיב את מקומך בעולם (ספיידי מתקבל לעבודה באוניברסיטה כמרצה לכימיה. זה קרה). זה בדרך כלל כולל הוספתם של סיבוכים נוספים, שזה הרי דבר טוב.
רביעית, לאפשר שדרוג משמעותי יותר בדמות. או כפיתוח הגיוני (ישות חייזרית סמביוזית נכנסת בספיידי והופכת אותו לחזק יותר) או לכיוון חד אחר (ספיידי מקבל 6 זרועות נוספות כשמופעלים בו גנים עכבישיים רדומים. זה קרה). בכל מקרה נדרש דיבור עם המנחה, לשילוב הפיתוח הזה בעלילה.
Status Quo is GOD! אל תפחדו לעשות שינויים משמעותיים בדמות, ואל תפחדו לחזור לסטטוס קוו.
18:00 גליונות מיוחדים: סיפור מקור
סיפור מקור, Origin. למשך מפגש אחד, כולם משחקים דמויות מסיפור הרקע של הדמות בה מתמקדים. או שהחבורה חוזרת לעבר, ולוקחת חלק בסיפור המקור של הדמות.
אפשר גם שכל שחקן יעשה את סיפור המקור שלו אישית מול המנחה.
אל תחששו לשחק את סיפור המקור שכבר תארתם ביצירת הדמות – כשמשחקים אותו, אפשר לגלות בו זוויות חדשות לגמרי, במיוחד כשעכשיו אפשר להוסיף לתוכו אלמנטים שנוצרו רק אחרי תחילת המשחק (כמו הנבל הראשי של הדמות – אולי הוא בעצם היה מעורב בסיפור המקור?).
בקומיקס אוהבים לעשות retcon, אין מקור "אמיתי אחד ונכון" ואפשר לשחק סיפור מקור אחר, ובעצם "ככה זה היה תמיד".
אל תשכחו את סיפור המקור של החבורה שלכם, מה קרה שגרם לכם להתאגד?
הפרק המעולה ב-Firefly, הצפייה מומלצת: Out of Gas.
22:50 גליונות מיוחדים: מסע בזמן ומימדים אחרים
לעשות מסע בזמן לתוך הרפתקאות שכבר שיחקתם.
לעבור למימד שבו החבורה שלכם שיחקה משחק אחר, ולעשות קרוס-אובר איתם. לפגוש את הגרסאות האפלות של הגיבורים שלכם, הפעם כנבלים, מיקום מקביל מרושע.
גיבורי על כל הזמן מתעסקים במיתולוגיה של היקום המשותף שלהם – עשו אותו דבר, עם המיתולוגיה של החבורה שלכם.
24:30 גליונות מיוחדים: קרוס-אובר
ספציפית, אירוע קרוס-אובר: מספר כותרי קומיקס מתאחדים כנגד אויב משותף, או חווים איזה אירוע משותף.
אצלכם אפשר לעשות קרוס-אובר עם קבוצות אחרות מהעולם שלכם, שכבר החלטתם על קיומן. הקבוצות האלו יכולות להיות "איפשהו ברקע", כך שאנחנו בעיקר חווים את השפעת ההרפתקאות שהן כביכול עוברות ובכך מקבלים תחושה של עולם עשיר יותר – או שאפשר פשוט לשחק אותן! נראה לי מגניב לעשות מפגש שבו משחקים שתיים מהקבוצות הבולטות האחרות בעולם, סצנה או שתיים לכל אחת. השחקנים כבר מכירים את הדב"שים האלו, ועכשיו הם מגלמים אותם בעצמם, חווים את הצד שלהם של הקרוס-אובר באופן מתומצת, ואז, במפגש הבא, כשהם חוזרים להיות החבורה הרגילה, מרגישים את ההשלכות.
עוד אפשרויות: קרוס-אובר עם חבורה אחרת שמשחקת מערכת גיבורי על. זה יהיה… טריקי, בהתחשב בכמה מעט קבוצות משחקות גיבורי על בארץ. אבל לדעתי אפשר וכדאי לנסות למצוא קבוצה אחרת, ולעשות קרוס-אובר אבנט מגניב כשכולם נפגשים בבית של אחד מכם ועושים בלגן גדול. אפשר גם לארגן מפגש שכזה באיזה כנס – ובאותה הזדמנות לעשות פרויקט גדול, עם עוד שחקנים שמשחקים באופן חד-פעמי קבוצות נוספות! בלגנים!!1
28:10 קליף האנגר
סיום הגיליון באופן דרמטי. בגדול, סיפורי קומיקס מסופרים על פני מספר גליונות, וכדי לשמור את המתח, כל גיליון (מלבד האחרון) מסתיים בקליף האנגר קיצוני למדי. באותו אופן, כדאי שסוף כל מפגש (גיליון) יסתיים בקליף האנגר מדהים ומופלא – הדלת נפתחת, והדודה מאי, שנהרגה לפני שנה, עומדת בפתח!! בתחילת הגיליון הבא יסתבר מיד שזה בעצם רובוט אכזר, ואז יש קרב נגדו וכו'.
עם זאת, חשוב לשמור שסופה של הרפתקה יסתיים ברוגע. בלי רגעי מנוחה, רגעי המתח מאבדים את כל המתח.
30:12 גליונות מיוחדים: כולם איבדו את הכוחות
נראה כאילו כל המשחק מבוסס על הכוחות, אז לאבד אותם זה לא כיף. אבל המשחק בעצם מבוסס על הסיבוכים והשאלה הגדולה של הדמות שלי – הכוחות הם אחלה בשביל האקשן, אבל הם לא בהכרח, ובכן, הכרחיים בשביל הכיף. בשביל מפגש אחד, בהחלט אפשר לעשות "כולנו נורמלים".
קלארק קנט הוא סופרמן!!!
32:30 קלישאות קומיקס בימינו
רבים מגיבורי העל בימינו נראים קצת מגוחך, בעצם. תראו את אלקטרו. אם נרצה לשחק עולם שבו אנשים בעלי כוחות צצים רק לאחרונה, מה עושים?
לא משתמשים בשם הקוד. לא פונים לקפטן אמריקה בשם הזה, אלא פשוט בשם סטיב רוג'רס, או קפטן רוג'רס (הדרגה הצבאית שלו). יש כמובן יוצאי דופן: ספיידרמן, שהשם שלו הוא תיאור פרקטי של מי שהוא, וגם יש לו זהות סודית, והוא עוד הקדיש מאמצים להיות "ספיידי" בכינוי חיבה.
האם לגיבור בימינו תהיה חליפה בכלל? קשה לומר. אבל בטח היא לא תהיה עם גלימה ובצבעים עזים, זה נראה מטופש.
אביב מציינת שעיקר הבעיה עם החליפה המטופשת הוא בסרטים – אבל במשחקי תפקידים, בגלל שאפשר לדמיין בקלות עולם "קומיקסי", אין בעיה עם חליפות קיצוניות. וזה בהחלט נכון, לכן חשוב לחזור לתת-הז'אנר הספציפי בו אתם מעוניינים: אם משחקים עולם בו צצים כוחות לאחרונה, זה לא עובד.
No Ordinary Family, יש בה כמה טרופים ראויים לבחינה של גיבורי על מודרניים. כנ"ל כמובן לגבי Heroes.
בכיוון ההפוך, הסדרה The Cape מחבקת את הקאמפ, מפגינה אווירה מאוד בולטת. גם Arrow. שוב, אחרי שהחלטתם איזה תת-ז'אנר אתם רוצים, הציגו אותו באופן ברור, ואז כל הקלישאות שלו מרגישות "בסדר", אפילו אם "בעולם האמיתי" זה היה מטופש. The Cape מתרחשת בימינו אנו ובכל זאת מסוגלת להיות מאוד Pulp Hero, כי ככה היא מציגה את עצמה. ראו גם את Pushing Daisies לדוגמא לאופן בו מעבירים בעוצמה אדירה אווירה ספציפית.
40:55 סיקור שיטות משחק של גיבורי על
Mutants And Masterminds, לאחרונה במהדורה 3, מבוססת על ק20. משתדלת להיות מדויקת – עושה סימולציה יפה של כוחות על – ועקב כך קצת כבדה. מתאימה יותר למערכות ארוכות (כמו מו"ד באופן כללי). מציגה סיקור מרשים מאוד של ז'אנר גיבורי העל וכל תת-סוגיו, קריאה מומלצת.
Wild Talents, מבוססת על ORE, חופש פעולה יפה בפרשנות כוחות על. יש לה גם מערכת מרשימה ליצירת עולמות מערכה, שמתחשבת בדברים כמו מידת ההשפעה של גיבורי על בעולם, כמה "גמישה" התרבות ועד כמה אפשר לשנות אותה, ועוד. שווה קריאה.
ICONS היא פרשנות של FATE, אז היא משתמשת בעיקר באספקטים. לא מאוד מורכבת, ומציגה דוגמה יפה לסיבוכים, סטאנטים ועוד דברים שדיברנו עליהם. זולה למדי.
Marvel Heroic Roleplaying, כבר לא קיימת, אבל שווה לראות כמה ביקורות.
46:40 עולמות מערכה ראויים לציון
בעיקר שואלים: כיצד משפיעים אנשים בעלי כוחות על, על העולם? האם גם בעולם שלכם ריד ריצ'ארדס חסר תועלת?
Progenitor
ציינתי בחצי מילה את Aberrant.
Necessary Evil
48:57 זהו, אין יותר מה להוסיף
זה שקר, יש עוד מלא. אבל לא הפעם. אני מקווה שלפחות הבהרנו שגיבורי על זה לא רק "אני חזק ואני מרביץ ואנחנו הולכים מכות עם לייזרים".
האם נעשה סיקורים דומים על ז'אנרים אחרים, בעתיד? לחצו עלינו, ואולי!
אקסלסיור!
אחלה פרק!
אבל מה שאני באמת רוצה להתמקד בו זה המשפט של ערן "…אבל זה לא בגלל שהוא מוטנט, זה בגלל שיש לו איזשהו פגם גנטי". מופתי 😀