פרק 43 – הצתת רולפליי
על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.
לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:
[audio:http://pod.icast.co.il/b804642d-8544-4991-9c06-90fabdc770ce.icast.mp3]
(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)
בתוכנית הפעם: מיכאל וייל שואל איך להצית רולפליי במהירות, ואנחנו מציעים איך לבנות אותה מעניינת.
1:08 שלחו תוכן לכנס גיבורים
כתבו למגזין האינטרנטי של כנס גיבורים! כתבות בנות 500 מילים, שעוסקות במשחקי התפקידים בכלל: למשל "מה חדש", סקירות שיטה, כתבות כלליות ותיאורטיות, תכנים למשחק כדוגמת הצגת מפלצות חדשות או אזורי מערכה, וכן הלאה.
הכתבות הטובות ביותר יזכו לפרסום באתרים מובילים נוספים בזירה הגיקית הישראלית, ויעזרו למשוך תשומת לב לכנס גיבורים ולתחביב שלנו בכלל.
לפרטים והגשות ניתן לפנות אלי (המייל שלי כאן בצד) או לאביב, אחראי השיווק, בכתובת הדוא"ל marketing@giborim.org.il
3:00 הצתת רולפליי?
אבל בעצם אנחנו מדברים על הקלטת הפרק שנעשה בשבת הקרובה בהאנגאוט ציבורי, בשמונה בערב. פרטים נוספים במהלך השבוע הקרוב.
5:21 הצתת רולפליי!
מיכאל וייל שואל איך לגרום לשחקן להיכנס לדמות במהירות, בהתחשב בכך שהחבורה שלו משחקת כל כך הרבה משחקים שונים, ולכן מתחילה כל כך הרבה פעמים מההתחלה. בדרך כלל לוקח כמה מפגשים עד שהשחקן מתאקלם לדמות שלו ומתחיל לגלם מישהו מעניין באופן מהנה לכולם – אלא שבמקרה של החבורה של מיכאל, עד שעברו המפגשים האלו, המשחק כבר נגמר.
דיברנו על ארכטיפים לדמויות וקלישאות בפרק 38, לשבור את קלישאות הגזע.
שש האינטראקציות של משחקי תפקידים שכתב אורי.
קומיוניטי
פארסקייפ
11:10 יצירת היסטוריה הדמות אקראית
deadEarth, המשחק האיום והנורא, זמין באופן חוקי להורדה. כל הפרטים כאן. אבל כדאי להתחיל בששת הקישורים הראשונים, שמתארים את השיטה ואת נסיונות יצירת הדמות של הבלוגר.
FATAL מפורסם כמשחק התפקידים הגרוע ביותר בעולם. לא אתן קישור, חפשו בעצמכם, רק היזהרו – מאוד NSFW. מכיל תכנים גסים וחסרי טעם.
רשימת משחקים איומים ונוראים (הכוללת את שני אלו כמובן).
אפשר שגם רק חלק מיצירת הדמות יהיה אקראי, ראו למשל את הגרלת המקצועות (שנהוג לעשות בוורהאמר) שיהודה דיבר עליה בפרק 31.
16:15 שיטות שכבר עושות את זה
Traveller
Champions, המשחק שיצר את Hero System, ואחר כך יצאו לו מהדורות נפרדות נוספות. אם אתם רוצים אותן ב-PDF, הנה הן כאן.
הצדקה בדיעבד – גלגלנו באקראי את מצבה הנוכחי של הדמות, או אירועים שקרו לה. כעת עלינו למצוא הצדקה לכל זה, ומתוך זה אנחנו מגלים מיהי הדמות.
פארנויה, וספר ההרחבה המדובר הוא Criminal Histories.
סדרת Central Casting
קבוצת הפייסבוק Israeli Roleplayers
PC Pearls
GM Gems
DCC RPG
אודיסאה, והביקורת שכתבתי עליו למשחקיה.
Masks, אלף דב"שים מקוטלגים היטב, והביקורת שכתבתי עליו למשחקיה לפני שנה.
Probable Character 2010 של אורי.
25:23 אז איך בעצם משיגים דמות מעניינת במהירות
משהו ממנו אתה בורח, ומשהו שאתה רץ לעברו. לחילופין, קונפליקט ומניע. וואטאבר – העיקר, משהו שמסבך לה את החיים.
שש השאלות שהצעתי, לענות בעשר מילים ולא יותר:
- מהו הקונפליקט שבמרכז דמותך?
- מהי מטרתה הסופית?
- כיצד תצליח להשיג את מטרתה?
- כיצד תיכשל מלהשיג את מטרתה?
- כיצד דמותך מצטיירת במבט ראשון?
- מדוע היא עוסקת במה שהיא עוסקת?
ה-"צרה" ב-FATE, נושא שהרחבנו עליו בפרק 41.
Demeanor, בעברית אולי אפשר לומר התנהגות, רושם, משהו כזה.
שלוש השאלות של אורי:
- במי הדמות בוטחת לחלוטין? (מי החבר הכי טוב שלה?)
- איך הוא היה מתאר את הדמות?
- ובמה הוא היה טועה?
30:23 יצירת דינמיקה קבוצתית במהירות
Vampire The Masquerade
Mage The Ascension
אורי מציע לעשות שרטוט של הדמות שלך באמצע, מסביב כל שאר החבורה, למתוח קווים ביניכם, ועל כל קו לכתוב משהו שאתה אוהב לגביה ומשהו שאתה שונא לגביה.
עולם המבוך, ואנור בעברית
עולמות פראיים, התחלה מהירה בעברית
Dresden Files, גם עליו דיברנו בפרק על Fate.
35:37 יצירת דמות אקראית כדרך לחבר את הדמות לעולם
כשאתה יוצר טבלאות היסטוריה אישית בעצמך, אתה יכול להבטיח שיש בהן התייחסות לדב"שים, מקומות ואירועים חשובים במערכה שלך.
אורי מעדיף לתת לשחקנים לעבוד בשבילו. בכל טסטפליי שבו הוא מריץ את ההרפתקה לכנס גיבורים, הוא גונב רעיונות מהשחקנים כדי לשלב בדמויות המוכנות.
40:30 סיכום
אם יש לכם הצעות משלכם איך להצית רולפליי במהירות, נשמח לקרוא מה שיש לכם לכתוב, למשל כאן בתגובות.
ראוי לציין שאנחנו מניחים כל העת שהיתרון בדמות מעניינת הוא, שהיא עוזרת להכניס את השחקן לראש שלה במהירות – וזה בעצם מה שמצית את הרולפליי. כלומר, במקום להציע טריקים לכניסה למנטליות עמוקה של הדמות תוך כדי המפגש, או וואטאבר, אנחנו מציעים דרכים ליצור דמות עמוקה, כזו שקל לשקוע לתוכה. אנחנו מניחים שדמות מעניינת היא דמות שמעודדת רולפליי מטבעה.
וואו כבר ויתרתי על אי פעם לקבל תשובה לזה.
מצאתי הרבה עצות טובות כאן.
אולי הייתם יכולים טיפה יותר להיכנס למפגש הראשון, ואיך לתפור הרפתקה שמהר מאוד תוציא הרבה מהדמות, אבל כפי שאורי אמר "משחק דמות טוב מתחיל מדמות טובה" (אולי ערכתי קצת את הציטוט).
בינתיים אני משחק במשחק שבו רולפליי עמוק מאד יהיה בלתי אפשרי, אנחנו משחקים DCC, אבל זו לא הסיבה שאי אפשר להכנס לרולפליי עמוק, אלא העובדה שהם כל כך אהבו את הקטע של ה16 דמויות שהחלטנו ללכת על זה עד הסוף, כל אחד, תמיד, ישחק 4 דמויות (החלטה שהתחרטתי עליה מיד, למרות שהיא נפלאה) כשדמות מתה השחקן יקבל דמות חדשה בדרגה אפס בפעם הבאה שהוא יהיה בעיר (בהנחה שיש הגיון בכך שיצטרפו עליהם).
בינתיים הולך לא רע, נראה מה יצא…
הרבה פעמים, דמויות עם רקע עמוק או אג'נדה מוגדרת לא מתאימים למשחק שהמנחה רוצה להעביר. הרקע יכול לא להתאים או לא להיות רלוונטי והאג'נדה יכולה להיות מנוגדת לאג'נדה של הקבוצה או לדברים אתם צריך להתמודד במשחק. פתרון מוצלח, מניסיוני, הוא לבחור דמות עם מאפייני אישיות ברורים.
את צוף למשל ביססתי על Momijji Shoma מ- Fruit Basket. לקחתי את האישיות הפתוחה ואופטימית, על סף האינפנטיליות של הדמות המקורית והלבשתי אותה על קוסמת צעירה. בגלל שלקוסמת יש מידות גבוהות של תכונות מנטליות – הקונפליקט לכאורה של בחורה שהיא פרקטית גאון אבל עם אישיות של ילדה בת 8, יצר את אחת הדמויות הכי מעניינות וכפיות שיצא לי לשחק. כזאת שעושה אשליות של מפלצות עם פרווה ורודה כדי להפחיד אויבים ומכינה כובעים קסומים בצורת חיות אנימה חמודות.