פרק 58 – איך לכתוב קדימון מוצלח

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/29ebe3bc-1b6e-40d3-8e92-861dd6dfe4df.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
איך כותבים קדימון (טיזר) למשחק כנס, שיגרום לשחקנים לרצות לשחק במשחק שלך?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

  

פתיחה
כנס גיבורים
ההרשמה נפתחה!
החלטתם לשפר את הקדימון? שלחו ל- games@giborim.org.il את הקדימון החדש, והבהירו באיזה משחק מדובר.
משחקי כנס: איך לכתוב ואיך להריץ?

3:10 להבהיר את האווירה של המשחק
השתמש בקדימון כדי לוודא שאתה והשחקנים תהיו באותו ראש. שהם יבינו באיזה ז'אנר, סגנון, אופי, אתם עומדים לשחק.

6:30 להבהיר את מידת ההיכרות הנדרשת
לא רק באיזו שיטה אתה משתמש, אלא גם עד כמה היא תבוא לידי ביטוי.
איזו מידת היכרות נדרשת? האם הוא מתאים למתחילים?
Edge of the Empire
אם המשחק מתרחש בעולם מסויים, על בסיס סדרה\ספר\משחק, הבהירו מהי מידת ההיכרות שנדרשת עם העולם.
אם המשחק הוא בז'אנר מסויים מאוד, כמו למשל סטימפאנק, הבהירו שזהו המצב. כתבו באופן ברור. אחרת תמצאו את עצמכם מוציאים זמן יקר להסביר את הז'אנר לשחקן, וגם אז הוא עדיין לא יהיה באותו ראש אתכם.
ככל שהמשחק שלכם דורש יותר היכרות עם שיטה, עולם או ז'אנר מסויימים, כך חשוב יותר להבהיר בדיוק במה מדובר.

10:18 דברו לעניין
כדאי לחלק את הקדימון לשני חלקים: תיאור סיפורי, והסבר ישיר. השתמשו בחלק התיאורי כדי לשבות את תשומת הלב, ובהסבר הישיר כדי לוודא שהשחקנים הפוטנציאלים יודעים בדיוק למה לצפות, והאם זה מתאים להם.

11:48 כללים כלליים לכתיבת קדימון
עשו עבודת הכנה. עברו על קדימונים של שנים קודמות, מצאו מי מביניהם מושכים אתכם במיוחד, אספו אותם, ונסו להבין מה, בעצם, הופך אותם לטובים בעיניכם. מהם שניים-שלושה עקרונות בולטים, שחוזרים על עצמם בין כולם?
רגשו את הקורא. השתמשו בטקסט כדי לעניין את הקורא. אל תתנו תיאור של מקום – עדיף לתת תיאור של מצב, כזה שמעלה את השאלה "מה יקרה עכשיו?"
לקדימונים מינימליסטים או מסתוריים יש אומנם כוח מסויים, אבל זכרו שאתם מתחרים על תשומת ליבו של הקורא מול המשחקים האחרים שרצים באותו הזמן. לפעמים הוא יעדיף ללכת על משחק אחר רק כי יותר ברור לו מהקדימון האחר מה בעצם הולך לקרות שם.

18:27 לא להאריך במילים
מארק טווין היה גאון.
המשפט הראשון והאחרון חשובים מאוד – הראשון צריך לתפוס את הקורא, האחרון צריך לגרום לכך שימשיך להתעניין ולזכור.
פרק 46 עסק במתן וקבלת ביקורת.
תחרות לכתיבת סיפור אימה בשני משפטים.
בהעדרו של האדם שאין באפשרותו את היכולת לשמור מפני הדרקון!
העמסת מילים נוספות, רק כדי להרחיב את הבהרת התוכן והמשמעות של הנאמר באופן שהוא יותר יוקרתי למראה וגם נותן את הרושם שהייתם רוצים להעביר, ובמיוחד לו האדרתם את המשמעות בניסוח מהגבוהים-גבוהים, בעיקר מקשה על הקורא להבין מה לעזאזל אתם רוצים ממנו.
מי שמזלזל בקדימון שלו, ולא טורח אפילו לקרוא אותו פעם נוספת בעצמו כדי לשכתב ולוודא שהוא ברור… בעצם אומר לי שהוא מזלזל בקדימון, ובי, בתור מי שאמור לקרוא את הקדימון. אז למה לעזאזל שאחשוב שהוא מוכן להשקיע במשחק? למה שאלך למשחק של מישהו שלא השקיע?

25:51 הגהה, הגהה, הגהה
תקנו את שגיאות הכתיב.
קראו מחדש את מה שכתבתם – עדיף יומיים לאחר מכן. ערכו שינויים כנדרש, כדי לוודא שהמסר שאתם רוצים להעביר אכן הועבר. אידאלית, כאמור, תנו גם למישהו אחר לקרוא ולהגיב.
עשו את הטקסט קריא. הפרידו לפסקאות, שימו נקודות. השתמשו ברווחים במקום הנכון, ו לא סתם איפהשבא לכם משפט.
גוגל דרייב.

29:18 תוכן
תנו לקורא, לשחקן הפוטנציאלי, משהו להיאחז בו. משהו שיש לי קשר אליו ויכול להיות לי איכפת ממנו – שאני רוצה לעשות משהו בנוגע אליו. עוררו בי אמפתיה.

31:06 הסיום
קדימון אידאלי הוא כזה שגורם לקורא לרצות להתחיל לשחק ברגע שהוא מסיים לקרוא, ולא מעוניין יותר לקרוא דברים אחרים, אלא להזמין עכשיו ומיד כרטיס למשחק שלכם. זה לא קל… אבל זו התחושה אותה עלינו לשאוף לעורר כשאנחנו כותבים קדימון.
אפשר לסיים עם שאלה, כזו שתשאיר אותי במצב בלתי מסופק, רומז לעתיד.
להתקיף את האפלה
דן הארמון
In Medias Res, דיברנו על זה בפרקים קודמים, למשל בפרק 9.
תחרות הסיפורים של עולמות
תיקי דרזדן (מלא בספויילרים! עדיף להזמין ישירות את הספר הראשון ולהתחיל לקרוא. סדרה מומלצת בחום)

35:50 לגבי השיטה
כדאי לכתוב שורה או שתיים על השיטה, במיוחד אם היא לא מוכרת במיוחד, או שהמשחק מיועד למתחילים.

37:23 שם המשחק
השם צריך להיות סקסי.
מטרתו של השם אינה לתאר את המשחק, אתה לא מנסה להסביר לי במה הוא עוסק. אתה מנסה למשוך אותי ולגרום לי להמשיך לקדימון עצמו, כדי שאקרא אותו.
אם אתם משתמשים בעולם מוכר, אולי כדאי לכתוב את שמו של המקור לפני השם, כדי להבהיר במה מדובר. בכל מקרה, בטח שלא כדאי לקרוא למשחק אך ורק בשם של המקור, כמו למשל "הארי פוטר". זה לא מספיק, ואולי תהיה כפילות עם משחקים אחרים.
נקודה חשובה נוספת, שלא הזכרנו בהקלטה: אם אתם שולחים שני משחקים שקשורים זה בזה, אבל לא באמת חייבים לשחק באחד כדי לשחק בשני, אל תקראו להם "חלק א'" ו-"חלק ב'". זה רק מבלבל. תנו לכל אחד שם משלו, והבהירו בהערות לשחקנים שכדאי לשחק אותם לפי סדר.

40:57 דברים נוספים לשקול
כדאי שלא לכתוב באנגלית, אלא אם המשחק עתיד לרוץ כולו באנגלית.
בכלל, כדאי להתחשב בכך שאתם לא בטוחים איך הפורמט של הטקסט יראה באתר. אם הכנסתם פנימה כתב מודגש או נטוי, או קישור או תמונה, זה לאו דווקא ישרוד – שימו לב.
כשאתם שולחים קדימון, הוא אף פעם לא נשלח לבד – זכרו לשלוח את כל שאר הפרטים על המשחק! כמה משתתפים, מקסימום ומינימום? גיל, מקסימום ומינימום? כמה זמן נמשך? איזה דרישות מיוחדות יש לכם? 

46:01 חדשות ועדכונים
תוצאות תחרות כתיבת ההרפתקאות
כנס רוחות הדרום, תיאטרון הפרינג' בבאר שבע, 5 ביוני, 12 בצהריים עד הערב. מאורגן בידי החבר'ה מהפודקאסט מבוכים ודרקונים ומה שבאמצע, בשיתוף עם העמותה למשחקי תפקידים בישראל.
אגודת מגלי הארצות, Pathfinder Society בישראל
הגמדים חופרים בגיבורים 2014: יום חמישי, 17 באפריל, 12 בצהריים. בואו עם שאלה! ומאפים.

נפתחה ההרשמה גם לאירועים הנוספים שערן מארגן:
טורניר חוקרי המבוכים
משחקים חצי-אפויים
תעוזה לפי דרישה לא דורש הרשמה מראש. במהלך יום חמישי, משחק חדש מתחיל כל שעתיים.

0 Comments on “פרק 58 – איך לכתוב קדימון מוצלח

השארת תגובה