פרק 73 – ערכת ההתחלה של מבוכים ודרקונים 5

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/ad391aa8-f0d9-4241-bd65-e34195a3bd3e.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
אביב אור מתארחת, ואנחנו מדברים על ההתנסות שלנו עם החוקים, ההרפתקה והדמויות של ערכת ההתחלה, כשחקנית וכמנחה.

עקבו אחרינו: בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או בכל אמצעי אחר.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם.

אני מתנצל על איכות הקול הנמוכה, הפעם נאלצנו להקליט באופן שונה מבדרך כלל.

פתיחה
אורחת: אביב אור, מתהילת הבלוג שלה, ומפרקים קודמים שלנו, למשל פרק 59 המהולל.
ערכת ההתחלה של מבוכים ודרקונים 5
הורדת חוקי הבסיס של מבוכים ודרקונים 5 בחינם
פרק זה הוא ביקורת על ערכת ההתחלה, אחרי ששיחקנו בה מפגש ארוך. לפני כמה ימים כתבתי סקירה ראשונית, טרם משחק.
אנחנו נזהרים להמנע מספויילרים לגבי ההרפתקה, עד לסוף הפרק, אבל עדיין, אם אתם מעוניינים לשחק בערכה כשחקנים ולקבל את "החוויה הטהורה ביותר", כנראה עדיף שלא תקשיבו לפרק.

2:00 על הדמויות
הדמויות המוכנות שמגיעות בערכה כוללות כבר מניעים שדוחפים אותן להשתתף בהרפתקה.

5:50 מבוך שלם בארבע שעות
השיטה פשוטה והקרבות מהירים. בדרגה ראשונה אין הרבה מאוד שיטה, בתכל'ס, שצריך להחליט כיצד להשתמש בה. (מזכיר שוב שמדובר בחוקים של ערכת ההתחלה).

9:03 השראה ורקעים
אביב בעיקר ניסתה להשיג השראה, על מנת להשיג יתרון.
אני הרגשתי שלא היו מספיק הזדמנויות לשחקנים האחרים להשיג השראה, כי מאפייני האישיות שניתנו לדמויות שלהם, נחמדים ככל שיהיו, פשוט לא היו שימושיים במבוך הראשון.
ברגע שאלמנטים סיפוריים שכאלו הופכים לכלים משחקיים, חייבים לוודא שהם שימושיים, כי הם הופכים לשיקול אסטרטגי. ואז, אם מתגלה לשחקן שהוא לא מצליח להוציא מהם את התוספים המכאניים שהוא אמור לקבל מהם, הוא נעשה מתוסכל ועשוי לרצות לשנות רקע מגניב, רק בגלל שהוא לא בא לידי ביטוי בתדירות מספיק גבוהה. זה תלוי כמובן גם במנחה – אבל במקרה של הרפתקה מוכנה, זה הרבה פחות תלוי במנחה.

15:11 הבדלי דרגות
בדרגה שנייה מקבלים יכולות די משמעותיות שהולמות את המקצוע שלהן. למה בעצם השיטה לא נותנת אותן בדרגה ראשונה?
אולי המטרה היא שדרגה ראשונה תהיה נחיתה רכה, בעיקר לשחקנים מתחילים, ובתכל'ס שחקנים ותיקים מצופים להתחיל כבר בדרגה 3-4.
Dungeon Crawl Classics, לרכישה ב-PDF.

18:47 מבוך קטלני, אבל יש מקום לתכנון
המבוך הראשון היה בהחלט מסוכן, וסביר שגם הבאים יהיו כאלו.
עם זאת, כמנחה לא הרגשתי שיש סכנה אמיתית שהחבורה תהרג כולה, מלבד מול הבוס.
חשוב לציין כמה דברים: השחקנים לא בחרו באף דמות קפא"פ חסונה; לא הפחתתי בכמות או בנתוני היצורים, אפילו שהיו רק שלוש דמויות במקום חמש; והגלגולים של החבורה היו איומים ונוראים.
השיטה לא מפריעה לתוכניות של השחקנים, זו תחושה משחררת לעומת מו"ד 3 (בה לעיתים העדפתי להמנע מתוכניות מורכבות כי החוקים לכך מסובכים או מו"ד 4 (בה אני בדרך כלל מעדיף להשתמש בכוחות הקיימים במקום לעשות משהו חדש).

23:30 עוד כמה דברים
לנוכל לא היתה מיומנות הבחנה? ואין בערכה פירוט לגבי השימוש במיומנויות, אפילו לא תיאור בסיסי, כך שאני לא יודע מהי בעצם מיומנות החקירה – שהנוכל התמחה בה.
לחשונים לפי-רצון מאפשרים לאשף להמשיך להיות אשף גם כשנגמרים לו הלחשים הרגילים.

27:31 חדשות ועדכונים
פאת'פיינדר מתורגמת לעברית
להריץ לילדים, חלק א' וחלק ב'.
קבוצת אגודת מגלי הארצות בפייסבוק
כנס מיתוס
משחקי אימפרוביזציה פשוטים במקלט

29:50 ספויילרים להרפתקה

7 Comments on “פרק 73 – ערכת ההתחלה של מבוכים ודרקונים 5

  1. נראה שמיומנות החקירה מחליפה את "חיפוש" של המהדורות הקודמות והיא קשורה לזיהוי רמזים למלכודות, דלתות סתרים וכו' – שזה מאוד נוכלי, וכנראה מופרד ממיומנות ההבחנה רק כדי לא לתת יותר מדי משקל למיומנות אחת.

  2. סבבה, אבל זה לא משנה למטרת המוצר הזה – אם הדבר לא מצויין בחוברת (ואני לא מצאתי תיאור שכזה), אז זה לא משנה מה רשום לגבי המיומנות *במקום אחר*. כל מה שיש לי זה את השם שלה, והוא לא מבהיר מספיק את מטרת המיומנות.

  3. לגבי השראה:
    במשחק שקיימנו אנחנו (פה בארץ הקודש! חלקית אפילו בעברית!) הדברים התנהלו כך:
    כאשר החבורה גילתה סוסים מתים ובהם תקועים חיצים הם שלפו את אחד החיצים ובחנו אותו.
    הלוחם שבחן את החץ גלגל 20 ולכן גילה לא רק שזה חץ של גובלינים אלא אפילו גובלינים משבט צוק-לוע.
    האשפית ששמעה את זה נתמלאה זעם ומאותו רגע החלה לקלל וכאשר הופיעו הגובלינים רדפה אחריהם עד חורמה (באופן מילולי).
    מבחינתי ברגע שהיא סיכנה את עצמה בזה שהחלה לרדוף לבדה אחרי גובלין (אני מזכיר: אשפית) האל שלה חייך אליה ואישר את הנחישות שלה בהשראה.
    חשוב לשים לב: בדף הדמות של ערכת ההתחלה אין מקום לרשום השראה, וזה לא מוזכר בשום מקום בערכת ההתחלה, אני אישית מאוד התלבטתי אם בכלל להשתמש בזה במשחק. אני שמח שהייתה לי הזדמנות

  4. יובל, זה מצויין בקופסת צד באחד העמודים הראשונים של חוברת ההרפתקה – אם זה לא היה שם, לא הייתי משתמש בזה, כי החלטתי להשתמש רק במה שמופיע בחוברת, מבלי לבדוק בכלל את חוקי הבסיס.
    התיאור בחוברת מאוד קצר, אני חושב שהוא שם פשוט כדי להגיש למנחה את הרעיון של תגמול שחקנים עם השראה, ולכן אני מחכה לסל"ש המלא כדי לראות מה ההנחיות המקיפות יותר שבטח יהיו להם בנושא.

    אישית, לא הייתי נותן לאשפית השראה על מה שעשתה, כי ניסיתי לפעול לפי חוקי ההשראה שהם עצמם מציעים – זה לא משחק דמות שתואם את האופי, פגם האישיות, אידאלים או קשר שלה, ולכן אין סיבה לתת על זה השראה. "לסכן את עצמי" אינו אחד מהעקרונות שלה – אומנם יש לה משהו דומה ל-"לסכן עצמי עבור השגת ידע נסתר", אבל זה משהו אחר לגמרי.

  5. רגע, חוברת החוקים בת 32 העמודים לא נותנת רשימה של התכונות ומה כל תכונה עושה? לא כתוב על "חקירה" בצמוד ל"תבונה"?
    אם זה המצב, זה קצת חבל, כי ערכת ההתחלה המהירה לא יכולה להניח שקראת את חוקי הבסיס.

  6. אכן בחוברת ההרפתקאה זה מנוסח כך אבל זה (בעיני) חלק מהיופי של גרסא 5: הכל הרבה יותר גמיש. בספר החוקים זה הרבה יותר כללי ואומר: ״Typically, DMs award it when you play out your personality traits, give in to the drawbacks presented by a flaw or bond, and otherwise portray your character in a compelling way״
    אני מאוד בעד לקחת את זה במובן הרחב. פעם מזמן בגרסא הראשונה יכולנו לתת נק״נ על משחק תפקידים טוב, הנה שיטה טובה יותר לעודד משחק תפקידים: השראה עבור משחק תפקידים טוב (וכזה שעלול אחרת לפגוע בדמות). בדוגמא של האשפית: הדמות סיכנה את עצמה כדי להגשים משהו בסיסי באישיות שלה: מרדף אחרי אויבי האל שלה, אמנם לא פגם או קשר, אבל חשוב לא פחות.
    אם ללמוד מגרסאות ה-playtest של מהדורה 5, אנחנו נראה עוד הרבה דרכים להשיג יתרון (ולסבול חסרון) בינתיים זו דרך מצוינת בעייני לעודד משחק מעניין יותר.

השארת תגובה